3 konsep dan cara menurunkan berat badan

Assalamualaikum & hai 🙂

Mahu kurus? Tapi…tak kurus2 lagi??? Macam mana ni?

“Eh, artis tu makan ubat kurus tu. Wow! Dah rampinglah! Nak beli jugaklah!
Tapi…kenapa tak berkesan dengan aku ni?”

“Okeh, nak diet lah! Lebih baik. Tapi…laparnya…hu” ;(

“Huwa!!! Stressnye…tak kurus2 pong…baik aku makan je! Malas nak pikir!”

Anda pernah hadapi situasi diatas? Atau…kawan2 anda ke? Sampai anda bosan nak dengar semangat dan keluhan mereka.

Haha! Saya pun pernah hadapi situasi yang sama. Especially tentang perkara DIET. Cuba tak makan nasi, cube makan siket. Tapi, lapar lapar lapar…lepas tu stress, laaaagi lah lapar. Haha!

Tahukah anda? Malaysia adalah negara no 1 yg memiliki masalah obesiti di Asia Tenggara. Maksudnya antara banyak2 negara di Asia Tenggara ni, Malaysia ni ramai orang gemuk! Seram tak? Seram tak?? Dan kegemukan inilah yang mendorong kepada penyakit kronik seperti penyakit jantung, darah tinggi dan juga stroke! Kalau dah ramai yg sakit kronik, macam mana pula ye dengan produktiviti negara? Hmm…

Okay, saya ada tips untuk anda untuk menurunkan berat badan a.k.a KURUS. Kalau anda nak tahu, ada 3 konsep dalam penurunan berat badan ini. Konsep itu adalah BAKAR, BUANG dan BINA.

BAKAR
Apabila anda makan, badan anda akan menghasilkan tenaga. Tenaga yg berlebihan akan bertukar menjadi lemak dan berkumpul didalam badan anda sekiranya tidak digunakan. Lemak2 inilah yang akan merosakkan kesihatan anda kerana ianya akan berkumpul di organ2 dalam tubuh badan anda – ini dinamakan Visceral Fat.

Justeru itu, lemak2 ini perlu dikeluarkan dan dibakar untuk menghalang mereka duduk lebih lama didalam badan anda samada dengan bersenam ataupun dengan mengamalkan pemakanan seimbang/ tambahan.

Saya mencadangkan agar anda memakan makanan yg bercirikan EMULSIFIER yg bertujuan ‘menggumpalkan’ lemak2 berlebihan dan menghalang ianya dari melekat/ termendap di organ2 dalam tubuh badan anda. Pengambilan makanan yang kaya dengan Omega-3 dan Omega-6 juga mampu membakar lemak yang terkumpul didalam badan anda.

Emulsifier
Bahan bakar lemak

BUANG
Tahukah anda? Usus anda mempunyai kepanjangan 24 kaki. Dan, antara masalah utama perut boncit atau kegemukan adalah disebabkan usus yg tidak bersih dan makanan yg dimakan tidak dicernakan dengan sebaiknya. Bayangkan segulung getah paip. Jika ianya sudah lama dan berkarat tanpa dibersihkan lohongnya, air paip tidak mudah keluar. Ia memerlukan sesuatu pelincir untuk melancarkan aliran air tersebut. Begitu juga dengan usus anda. Usus anda perlu sentiasa dibersihkan agar makanan dapat dicernakan dengan sempurna dan penyerapan nutirent pada tahap yg optimum. Barulah segala ubat atau vitamin yg anda consume bekerja dengan sempurna!

Alfalfa Complex
Pembersih Usus Semulajadi – Alfalfa Complex

Herbalax
Pembersih Usus Semulajadi – Herblax

BINA
Ramai yang salah faham tentang menurunkan berat badan. Mereka menganggap menurunkan berat badan adalah seperti dari 60kg kepada 47kg. Sebenarnya, anggapan itu tidak salah. Tetapi, yang lebih tepat adalah, anda menurunkan berat lemak dan mengekalkan berat otot. Bila anda bersenam, anda akan hilang kebanyakan lemak dan otot anda. Otot yg tidak dapat dikekalkan mendorong kepada kenaikan berat badan yg lebih berbanding sebelumnya jika pemakanan anda tidak terjaga. Ini dinamakan diet yo-yo.

Untuk memastikan lemak anda berkurang dan otot anda kekal, protein adalah sumber yg terbaik. Protein yg mempunyai elemen leucine membantu mengekalkan otot dalam proses penurunan berat badan anda. Dan, jangan tak tahu, protein juga baik untuk mengawal rasa lapar anda!

Protein Leucine
Protein Shake for Muscle

Jika anda nak tahu, dulu sebelum kahwin berat saya hanya 47kg. Tapi, selepas berkahwin berat saya pernah mencecah sehingga 60kg! Sesuatu yg luarbiasa bagi saya. Saya jadi demotivated dan malas pergi kerja(sebab baju semua tak muat). Sehingga saya memahami konsep diet dan penurunan berat badan yg dianjurkan oleh Shaklee, berat saya maintain kini 😉

Jika anda mengalami masalah yang sama seperti saya, jangan malu dan segan. Hubungi saya Sumie 012.618.8159. Saya akan berikan konsultansi percuma untuk anda dengan Slimming Set dari Shaklee.

Sumie

You may also like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *